rowyn

rowyn

dinsdag 29 december 2009

Naar de stad

Gisteren zijn we met Rowyn weer naar de stad geweest. Het was erg druk, dus Rowyn heeft allerlei mensen gezien. Van baby tot oudere, allerlei types en huidskleuren, in een rolstoel en met een stok. Op het plein was een ijsbaan en er stond een draaimolen, we zijn de roltrap op en neer geweest (Rowyn op de arm natuurlijk), hij is geaaid door volwassenen en kinderen en heeft van kinderen een stukje Rodi-worst gehad, dat maakt ze natuurlijk extra leuk. Het was te druk om Rowyn overal op de grond te zetten, maar op de arm krijgt hij ook veel mee natuurlijk. Op rustiger stukken heeft hij gewoon zelf gelopen en dat doet hij prima. Mensen vindt hij leuk, hij begroet ze kwispelend. Tussendoor hebben we koffiegedronken zodat hij even uit kon rusten, maar Rowyn ging pas slapen toen we op het punt stonden om weer weg te gaan. Hij vindt alles veel te interessant! In de Dobey dierenwinkel kreeg hij wat lekkers en dikke knuffels. Ook ontmoette hij er een grote Weimaraner.

Vanmiddag is Rowyn meegeweest voor een bezoekje aan mijn werk. Hij heeft daar kennisgemaakt met kinderen met een ontwikklingsstoornis, zij reageren net weer even anders dan andere kinderen. De kinderen vonden het leuk dat Rowyn er was, ze hebben met hem gespeeld, hem wat lekkers gegeven en geaaid. We zijn meegelopen toen de kinderen gingen skelteren, daar keek Rowyn even vreemd van op, maar herstelde snel en dribbelde gewoon mee.

Verder gaat hij natuurlijk iedere dag mee met de grote wandeling. Gedragen worden, vindt hij steeds minder leuk en het meerennen met Galen en Jazzy steeds leuker. Helaas pindakaas, het eerste stuk mag hij lekker even rennen, dan wordt hij gedragen en mag op het laatst weer even lopen. Rowyn loopt los, met aan zijn tuigje een aantal meters dun touw. Mocht hij in een gevaarlijke situatie dreigen te komen, bijv. bij een weg, dan kan ik op het touwtje gaan staan, maar het lijkt voor hem alsof hij losloopt. Iedere keer als hij zich meldt, vertel ik hem dat hij heel knap is en geef hem wat lekkers of ik draai me naar hem toe als hij naar me toe komt rennen, zeg "hier" en beloon hem dan met een brokje, stukje Rodiworst of Frolic. Zo leert hij dat op mij letten heel handig is en leert hij gaandeweg het commando "hier".
Rowyn snapt het commando hand steeds beter, hij loopt inmiddels een stukje achter mijn hand aan en volgt mij hand om mijn been heen, zodat hij al een half 8tje maakt. Gisteren zijn we begonnen met de positie links naast mij staan en rondje draaien linksom. Vandaag hebben we ook het turn, rechtsom gedaan. Alles doen we heel kort en we eindigen met spelen of de rest van zijn voer, als het toevallig etenstijd is.

Rowyn kan ook apporteren ;-) :