rowyn

rowyn

donderdag 31 december 2009

Beneden slapen, zindelijk worden en vuurwerk

Rowyn slaapt sinds 3 nachten in de bijkeuken, bij de andere honden. De eerste nacht ging prima en nadat hij 's morgens om 7.15 een plasje had gedaan, heeft het baasje hem weer in z'n benchje gedaan, waarna hij verder sliep. Na de 2e nacht hoorde ik hem "wolven" even nadat mijn wekker was gegaan, wat bleek hij had een poepje gedaan en kon daardoor nergens meer lekker liggen. De dag ervoor was hij ontwormd, misschien waren z'n darmpjes wat van slag.
Afgelopen nacht hebben we hem ipv in de kattenreismand in een gewone bench gedaan, dan heeft hij wat meer ruimte, hij is enorm gegroeid. Hij ging direct slapen toen we hem er in hadden gedaan! Wat een toppertje!
Vanochtend had hij op het kussen geplast. Even afwachten hoe het vannacht gaat. Toen hij boven sliep is hij niet een keer wakker geweest 's nachts en heeft niet 1 keer iets in de bench gedaan. Het kan zijn dat hij vanochtend wakker is geworden van de andere honden. Of hij had te laat nog wat gedronken, ik was vergeten om om half 10 de waterbakken weg te halen. (Die zetten we weer terug als Rowyn in de bench is, voor de andere honden en de katten.)
De afgelopen 2 dagen heb ik in huis niks op hoeven ruimen, alles netjes buiten en hij heeft nu al 3 keer aangegeven dat hij naar buiten moest om te poepen door wat te piepen voor de deur.
Ook hierin merk ik dat Rowyn nu echt gaat leren en onthouden.

De afgelopen week werd er steeds meer vuurwerk afgestoken en vandaag is het de hele dag al raak. Rowyn reageert er helemaal niet op, voor hem hoort het erbij. We zijn ook expres door de wijk gaan lopen om hem er aan te wennen en natuurlijk hoort hij het steeds als we in de tuin zijn. Hopelijk gaat het vanavond net zo en hebben we straks een hondje wat vuurwerk de normaalste zaak van de wereld vindt.... De andere honden vinden het niet echt prettig, maar zijn ook niet heel bang gelukkig. Vorig jaar is Jazzy een keer heel erg geschrokken, maar gelukkig is dat niet blijven hangen.

Buiten loopt Rowyn keurig achter mij aan, als hij achter blijft loop ik door, terwijl ik hem stiekem wat in de gaten hou. Als hij er dan aan komt rennen, beloon ik hem uitbundig. Hij kan al op handgebaar en op stemcommando naast mij zitten bij de stoep en vandaag zijn we begonnen met wachten met handgebaar erbij. Hij deed het direct super. Dus click en belonen!
Ook het don't touch zijn we verder gaan oefenen, want meneer is een dikke vreetzak. Voor degenen die het aanleren hiervan kennen: Hij snapte na 3 keer dat er alleen uit mijn linkerhand voer gepakt mocht worden en niet uit de rechter.
Verder hebben we gisteravond het tunneltje en een paraplu in de kamer gezet. Met de plu gewapperd, rondgedraaid, boven mijn hoofd gehouden, plu op de kop. Ook klop ik kleden uit in Rowyn's bijzijn, maak herrie met de pannen en klap met de containerdeksel. Allemaal om hem te wennen aan geluiden, vreemde voorwerpen en onverwachte bewegingen. Het zijn dingen die vrijwel geen tijd kosten, maar veel gemak opleveren voor jezelf en vooral ook voor de hond, omdat hij later niet snel ergens van zal schrikken. Het tunneltje ging Rowyn zo door, achter de andere honden aan, die al uitzichzelf gingen. Zelfs Jazzy , die er half kruipend door heen moest haha. Ze kregen allemaal stukjes kaas, omdat ze zo knap waren (Dat dit voor de andere 2 een koud kunstje is doet er niet toe, we hadden een hoop plezier!) en even later rende Rowyn er ook al uit zichzelf dooorheen.
Vanochtend zijn we even bij de buren geweest om Rowyn te blijven wennen aan de baby van 11 maanden. Zij vond het helemaal geweldig en gierde het uit van plezier. Rowyn vond dat wel een beetje spannend, maar zoals met alles wat hij spannend vindt, kwam hij na 5 minuten bij ons en kwispelde al snel met zijn staartje. Daarna besloot hij dat je vast ook wel met baby's kan spelen en begon haar luid keffend en met spelbogen en spelgrommetjes uit te dagen. Toen heb ik hem direct geleerd om netjes te zitten in de buurt van kinderen, hem beloond met lekkere voertjes en hem daarna weer naar huis gebracht. Missie geslaagd, en over een paar dagen weer herhalen. Daarna heeft hij in de bijkeuken geslapen samen met de andere honden, zodat ik rustig mijn kopje koffie kon opdrinken bij de buren. Dit was de eerste keer dat ik hem langer alleen heb gelaten en hij ook zag dat ik weg ging. Hij sprong 1 keer tegen de deur en daarna draaide hij zich om richting andere honden en de mandjes. Als dit goed gaat, gaan we hem wennen aan echt alleen zijn. Dat wordt wel een klusje wat onze aandacht nodig zal hebben, want hij gaat soms vreselijk tekeer als we hem in de bench doen. Als voorbereiding op het alleen zijn, leren we hem nu al dat hij niet de hele tijd achter ons aan kan lopen door deuren voor zijn neusje dicht te doen, door even wat in de container te gaan gooien terwijl hij alleen in de bijkeuken is etc. Dat gaat al heel goed. Gewoon langzaam opbouwen. En een kluifje in de bench doet wonderen :-)